Odată cu inventarea aparatului Coandă (1910), tânărul inginer şi fizician român avea să revoluţioneze industria aeronautică şi să atragă atenţia întregii lumi ştiinţifice.
Descoperirile acestui geniu al tehnicii s-au concretizat în peste 250 de invenţii brevetate de-a lungul vieţii, care i-au adus numeroase premii internaţionale şi titluri academice. Henri Marie Coandă rămâne un pionier în multe domenii de cercetare, însă istoria ştiinţei şi tehnicii îl consemnează drept inventatorul avionului cu reacţie şi părintele mecanicii fluidelor. “Domeniile ştiinţei sunt aşa de vaste şi atrăgătoare – nota într-o scrisoare savantul Henri Coandă în 1963- că nu m-am putut abţine de a le atinge mai pe toate. Dacă în aerodinamică am un oarecare renume, aceasta nu înseamnă că nu am găsit în alte branşe câteva lucruri interesante, atât în biologie, electronică, cristalografie, studiile spaţiale, hidrodinamică, studiul apei în general, optică, termodinamică, energie nucleară, etc.”
Părintele aviaţiei cu reacţie
Henri Coandă s-a născut la 7 iunie 1886, la Bucureşti. A fost cel de-al doilea copil al generalului Constantin Coandă, fost profesor de matematică. Termină liceul militar ca şef de promoţie, însă renunţă la cariera militară şi se dedică pasiunii pentru tehnică. A fost fascinat de miracolul vântului încă din copilărie. S-a perfecţionat în numeroase institute de învăţământ superior din străinătate (Politehnica din Berlin, Universitatea din Ličge, Institutul de Electrotehnică Montefiori), iar în 1909 termină Şcoala Superioară de Aeronautică şi Construcţii Mecanice din Paris, ca şef al primei promoţii de ingineri de aviaţie. La vârsta de 22 de ani, Henri Coandă a devenit deja inginer diplomat, licenţiat în ştiinţe, inginer aeronaut, inginer frigorist şi a început la Paris o bogată activitate în domeniul aerodinamicii experimentale şi al construcţiei de avioane. În 1910, la doar 24 de ani, Henri Coandă a expus la cel de-al doilea Salon Internaţional Aeronautic din Paris un nou tip de aeroplan. Prin afişul de prezentare desenat de el, Coandă a lansat pentru prima dată în lume denumirea de “turbopropulsor” dată acestui prototip care avea caracteristici cu totul aparte. Acesta a fost primul motor cu reacţie, premergătorul avioanelor turboreactoare din zilele noastre, prin care Henri Coandă devine părintele aviaţiei cu reacţie.
Citeste mai mult: https://identitatea.ro/henri-coanda-parintele-avionului-reactie/