fbpx

Știai că în România există un pod ale cărui măsurători erau în anul 1895 cele mai mari din Europa? Exact așa cum ai citit, în perioada anilor 1895 a fost pus în folosul oamenilor podul de la Cernavodă, care la acea vreme era clasat drept fiind CEL MAI MARE de pe continent.

Operă mare, operă splendidă, operă admirabilă… operă de mândrie naţională…

Gheorghe Ţiţeica

Podului de la Cernavodă i-au fost puse bazele între anii 1890-1895, proiect realizat în întregime de către Anghel Saligny. Acesta reprezintă legătura feroviară dintre București și Constanța. La începerea lucrărilor din ziua de 26 noiembrie 1890 a participat și Regele Carol I, podul fiind o adevărată capodoperă de pe teritoriul țării. Cât despre măsurătorile acestuia, ei bine, sunt de-a dreptul impresionante și cele mai reprezentative la acea vreme.

Acesta are o deschidere de 190 de metri, fiind însoțit de alte 4 deschideri secundare, care măsoară fiecare câte 140 de metri. Alături este un viaduct cu 15 deschideri de 60 de metri. Înălțimea deasupra Dunării este de 30 de metri, astfel, accesul vaselor cu catarge foarte înalte fiind ușor de realizat. Despre podul de peste Borcea se știe că are trei deschideri de 140 de metri, iar viaductul cuprinde 11 deschideri de câte 50 de metri fiecare. În vremea acelor timpuri, insula Borcea din zilele actuale era doar o baltă, ce era traversată de un tronson, ce măsura 14 kilometri de cale ferată. Peste acesta s-a mai construit un viaduct cu 34 de deschideri, a câte 42 de metri. În total, plus rampele de acces, rezultau 4088 de metri de poduri, ce au fost cunoscute drept cel mai lung complex de poduri din țară și al treilea din lumea întreagă. În Europa a fost cunoscut pentru deschiderea de 190 de metri. Costul total al lucrărilor, din care a rezultat transonul Fetești-Cernavodă, a ajuns la suma de 35 de milioane lei aur.

Unica și singura legătură feroviară dintre Dobrogea și România este reprezentată de veritabilul arc de oțel, care se întinde peste apele Dunării, constituit de complexul de poduri metalice, construite de către marele inginer al acelor timpuri și anume Anghel Saligny, care avea doar vârsta de 34 de ani.

Știai că…Anghel Saligny în ziua inaugurării podului, a garantat rezistența acestuia cu propria sa viață, aflându-se chiar sub acesta în momentul testării lui?  

Despre istoricul podului de la Cernavodă se poate spune că a fost unul destul de amplu, asta din cauza problemelor întâmpinate pentru a fi aprobată construcția sa. Discuțiile despre acest proiect au durat două decenii, însă, odată cu Tratatul de Pace de la Berlin din anul 1878, când Dobrogea a revenit de drept statului român, s-au reluat ideile de construcție și astfel, imediat Guvernul României a început negocierile. Scopul acestora era de a răscumpăra calea ferată Cernavodă Port-Constanța Port, de la un concesionar britanic. La începutul anului 1879 avea să fie reafirmată decizia de a se construi o cale de fier înspre țărmul Mării Negre.

Știai că…Guvernul Român a inițiat două concursuri internaționale, însă, niciun proiect din străinătate nu a convins autoritățile române, singurul demn de acestea fiind cel al inginerului Anghel Saligny? Podul de la Cernavodă este unul dintre cele mai frumoase poduri metalice din lume, formele sale fiind realizate într-un mod armonios. 


Like it? Share with your friends!

Raluca Ioana
Totul este artă, cum de altfel și țara aceasta, România, este o adevărată piesă de muzeu. Iar ca orice piesă valoroasă, merită să fie recunoscută de către noi. Să scriu este o pasiune, să scriu despre România este deja iubire.