fbpx

Începutul secolului al XX-lea, a fost o perioadă nu numai de consolidare a statului român din punct de vedere politic, dar și o perioadă de afirmare și dezvoltare a culturii în toate domeniile. Printre artiștii care se remarcă în această perioadă, un loc aparte îl ocupă tenorul Nae Leonard. În scurta sa existență s-a făcut însă remarcat prin calitățile sale vocale excepționale care i-au adus un renume deosebit nu numai în țară, dar și în străinătate.

Drumul spre succes

Leonard s-a născut la Galați pe 14 decembrie 1886, părinții săi fiind Carolina și Constantin Nae. La moartea mamei, tatăl se recăsătorește și se mută la Buzău. După un timp, se mută la București, Nae Leonard fiind înscris la Institutul Ottescu. La școală dă dovadă de un mare talent muzical, astfel că în 1903, pentru a-și putea plăti școala, debutează pe scenă, angajându- se la trupa de operetă a baritonului Nicu Poenaru. La începutul secolului al XX-lea, reprezentațiile de operetă se dădeau fie pe scena Teatrului Național fie în parcul Oteteleșeanu, amplasat lângă clădirea Teatrului Național, fie la Liric sau la Modern (fostul Teatru Edison).

În 1904 îl găsim pe Leonard în trupa artistică a lui Al. Marinescu, jucând și într-o trupă care efectua turnee în provincie. Aparițiile sale pe scenă au efect, pentru că este remarcat și chemat să joace în cadrul celei mai importante companii de operetă, cea condusă de Constantin Grigoriu. Această companie, la care se vor remarca numeroși artiști talentați, își deschisese, în parcul Oteteleșeanu, pe 23 iunie 1904, prima stagiune. Deși în general opereta era un gen care părea să fie pe placul multor spectatori, primul mare succes de public a fost piesa Vânt de primăvară!, de Joseph Strauss, în care Nae Leonard, aflat acum la începutul carierei sale, a avut rolul tenorului secund.

Marele renume îl va dobândi însă în 1906, mai precis în seara de 18 august 1906, când s-a reprezentat celebra operetă a lui Franz Lehar, Văduva veselă cu Leonard în rolul lui Danielo. În epocă a fost o seară memorabilă, un triumf pentru actorul adulat de spectatori din toate păturile sociale. Cuprinși de un adevărat delir, spectatorii, neștiind cum să-și arate entuziasmul, au început să arunce pe scenă tot ce li se părea că au la ei mai de preț: bancnote, monede, inele, ace de cravată, unii și-au scos chiar și cravatele. În ziua următoare, piața a fost inundată de ilustrate care înfățișau pe „Leonard – prinț al operetei în rolul lui Danielo din Văduva veselă”.

Leonard pe scenă, alături de alte vedete ale opereti românești de la începutul secolului XX.


Citeste mai mult: https://identitatea.ro/leonard-printul-operetei/


Like it? Share with your friends!