fbpx

Când vine vorba despre gări spectaculoase, gara din Oravița are o poveste aparte. Puțini sunt cei care știu că gara din Oravița a fost construită înaintea celor din Roma sau Los Angeles. Totodată, aceasta este singura gară din țara noastră care are peronul la primul etaj.

Care a fost prima cale ferată din România?

Prima cale ferată de pe teritoriul actual al țării noastre a fost Oravița – Iam – Iasenova – Vracevgai – Bazias (o investiţie de aproximativ cinci milioane de florini). Inițial, această cale ferată a fost inaugurată pentru transportul de marfa la data de 30 august 1854, iar pentru călători pe data de 1 noiembrie 1856. Gara Oravița este azi cea mai veche gară de pe teritoriul României.

Totodată, gara din Oravița este singura din România cu peronul la primul etaj, mult deasupra nivelului străzii. Cum se urcau pasagerii în tren? Acum aproape 200 de ani, atunci când a fost construită de către localnici cu sprijinul unor meșteri iscusiți italieni, accesul pasagerilor din stradă până la peron se făcea cu liftul. Scările au fost adăugate ulterior, după ani 1930-1940. La fel erau urcate în acele vremuri și bagajele, cu ascensorul.

La momentul construcției, în anul 1854, gara se afla pe teritoriul Imperiului Austro-Ungar. De ce a fost ales acest traseu? Întrucât în urmă cu aproape 200 de ani, transportul de cărbuni dintre Oravița și Anina se făcea pe șosea și autoritățile au considerat că este necesară construcția unei căi ferate.

În anul 1869, de la Oravița la Budapesta, călătoria dura aproximativ 26 ore, iar de la Oravița, la Viena, cam 36 ore. Printre personalitățile marcante care au trecut de-a lungul vremii prin Oravița se numără poetul Mihai Eminescu, împărăteasa Sissi sau regele Carol I al României.

Așa arată Gara Oravița astăzi

Gara de Nord a fost inaugurată abia în anul 1872

Piatra de temelie a gării a fost pusă la 10 septembrie 1868 în prezența Regelui Carol I al României, pe un loc ales chiar de către domnitor. Cea mai mare gară a țării a fost inaugurată pe data de 13 septembrie 1872 și a fost denumită, inițial Gara Târgoviștei. Abia în anul 1888, locația a primit denumirea de Gara de Nord.


Citește mai mult: https://www.shtiu.ro/care-este-singura-gara-din-romania-cu-peronul-la-primul-etaj-11210.html



Like it? Share with your friends!

Forza România
test